
El port de Gandia ha manipulat un total de 153.455 tones en l’acumulat fins al mes de maig, xifra que representa una reculada del 6,37% respecte al mateix període de l’any anterior.
El comerç exterior canalitzat a través d’aquest enclavament descendeix un 6,23% a causa del comportament de les importacions que decreixen un 25,16%. Per contra, les exportacions experimenten un alça del 39,78%.
La mercaderia general no contenitzada descendeix un 3,61%, amb un tràfic total de 152.376 tones. En este apartat destaquen mercaderies com el paper i pasta, amb un total de 65.000 tones i una reculada del 22,04%; els productes químics, amb 49.000 tones i un increment del 71,27%; i les fustes i suro, amb 30.000 tones canalitzades i un descens del 7,44%.
Dades Autoritat Portuària de València
Valenciaport ha conclòs el mes de maig amb un tràfic total de contenidors de 438.580 TEUs, xifra que suposa un increment del 4,82% respecte al mateix mes de 2016 quan es van canalitzar 418.403 TEUs. Totes les magnituds de tràfic de contenidors es mantenen en registres positius. En este sentit, el comerç exterior de contenidors plens creix durant el mes de maig un 8,57%. En concret, l’exportació avança un 6,95%, la importació registra un alça 10,95% i el trànsit de plens creix un 2,10%. Per la seua banda, el tràfic de contenidors buits també registra un avanç del 4,94%.
Si analitzem les dades acumulades, el tràfic total de contenidors encara es ressent de la baixa productivitat de l’estiba durant el passat mes de febrer, amb un descens del 0,49% i un total d’1.962.885 TEUs manipulats, a causa de la caiguda del tràfic de buits, única magnitud que encara no s’ha recuperat. En concret, els contenidors buits descendeixen un 15% en l’acumulat fins al mes de maig. Per contra, el comerç exterior de contenidors plens augmenta un 5,45% (la importació creix un 4,90% i l’exportació avança un 5,85%) mentre que el trànsit ascendeix un 3,20%.
Pel que fa al tràfic total, els tres ports gestionats per l’Autoritat Portuària de València (València, Sagunt i Gandia) han registrat un increment del 2,02% durant el mes de maig. En total, durant el cinquè mes de l’any, s’han canalitzat 6.518.938 tones. Aquestes xifres han permès que, en l’acumulat de l’any, es consoliden les xifres positives, amb un avanç del 0,82% i un tràfic total de 30.329.814 tones.
Les dades del mes de maig de l’Autoritat Portuària de València també permeten constatar el creixement de la grandària dels bucs que escalen en Valenciaport. Aquestes xifres s’extrauen després de comparar el nombre d’escales, que durant els cinc primers mesos de l’any disminueixen un 3,24% amb 103 bucs menys, amb el tràfic total canalitzat pels recintes portuaris en creixement mes després de mes. Per exemple, el mes de maig van atracar 13 bucs menys però la càrrega va augmentar en 20.177 TEUs i 129.326 tones més. Aquesta circumstància és la que ha motivat que el port de València estiga immers en un programa d’inversions per a l’increment del calat en les tres terminals perquè estiguen preparades per a la recepció dels bucs d’última generació.
Per contra, el mes de maig registra xifres negatives en granels, tant líquids com a sòlids, i mercaderia general no contenitzada. En concret, els granels líquids retrocedeixen un 5,49% amb un total de 206.863 tones; els granels sòlids descendeixen un 32,89% amb 203.992 tones; i la mercaderia general no contenitzada disminueix un 2,36% fins a un total d’1.027.620 tones.
Pel que fa als passatgers, les xifres del mes de maig són clarament positives. En total, durant el cinquè mes de l’any, 101.335 persones han recalat en el recinte del Grau, al voltant de 25.000 més que durant el mateix mes de l’any anterior, la qual cosa suposa un creixement del 32,71%. En concret, els serveis de línia regular creixen un 40,28%, amb 43.595 passatgers, mentre que els creuers turístics ascendeixen un 27,51%, amb 57.740 passatgers.